dinsdag 29 september 2015

Blijf altijd bidden zonder ophouden en verslap niet

In het NT in Handelingen 1:14 lezen we over de discipelen, die met Maria en enige vrouwen, samen met de broers van Jezus in een bovenzaal 10 dagen eenparig baden! Jezus had hen gezegd dat ze binnen enkele dagen gedoopt zouden worden met de Heilige Geest. Ze deden geen gekke dingen, maar wachtten geduldig en baden! Het resultaat was dat er vuur uit de hemel kwam, dat ze werden vervult met de Heilige Geest, dat ze in nieuwe tongen gingen spreken. Mensen werden één met elkaar en deelden dingen met elkaar en er gebeurde grote tekenen en wonderen!

Het gevolg was echter dat het Petrus en Johannes verboden werd om nog langer te preken in de naam van Jezus. Ziet u hoe slim dat was van die Joodse leiders of van satan, zou je ook kunnen zeggen, want er is geen verlossing dan alleen maar door de naam van Jezus! Zonder de naam van Jezus is er geen redding mogelijk en kunnen we geen verlossing aanbieden. Het evangelie is dan zinloos. Wat was hun reactie? Handelingen 4:23: En toen zij vrijgelaten waren, gingen zij naar de hunnen en deelden hun mede al wat de overpriesters en oudsten tot hen gezegd hadden. En toen dezen het hoorden, verhieven zij eenparig hun stem tot God.

Wederom werd er eenparig gebeden! Dit bidden veranderde de hele situatie voor Petrus en Johannes. Het brak de weg open om het evangelie te verkondigen. Door eenparig gebed, overwinnen wij de werken van de duivel en kunnen we dingen doorbreken! Eénheid is zo belangrijk! Demonen zijn ook één. De Bijbel spreekt in Efeziërs 6 over een heel leger!

Voorbede!Voorbede is eenvoudig gezegd bidden voor een ander in plaats van voor jezelf. Het is de noden van andere mensen bij God brengen. Voorbede is één van de belangrijkste soorten gebed, omdat veel mensen niet voor zichzelf bidden, niet (meer) kunnen bidden, of omdat ze niet weten hóe ze moeten bidden, bijvoorbeeld als iemand geen relatie heeft met God. Er kunnen omstandigheden zijn, die zo moeilijk zijn, met zoveel pijn en verdriet en verwarring, dat men hierdoor niet meer weet wat men moet bidden. Als wij zo iemand kennen, dan is het belangrijk dat wij voor ze bidden!

Door voorbede krijgen we tevens de mogelijkheid om deel te nemen aan Jezus bediening. We staan voor de Heer om te bidden voor andere mensen, waardoor we gemeenschap hebben met Jezus in Zijn functie als Hoge Priester. Jezus bemiddelde zelf onophoudelijk voor Zijn volk en hun behoeften. Overal hebben mensen gebed nodig. Onze familie heeft gebed nodig, onze vrienden en buren. Collega’s. Mensen uit de gemeente, de regering! Onze voorbede is het meest krachtige en waardevolle geschenk wat wij aan de mensen om ons heen kunnen geven.

Denk er eens aan dat als jij in een situatie zou zitten, waarin je niet meer kunt bidden. Zou je het dan niet fijn vinden, als er andere mensen waren die voor jouw zouden bidden? Stel dat je nog niet behouden zou zijn. Zou je het dan niet (nu je weet wat je weet) geweldig vinden, als er iemand zou bidden voor jouw bekering?

In Ezechiël 22:29-31 vinden we een voorbeeld wat laat zien wat voorbede kan doen. Daar staat: Het volk des lands maakt zich schuldig aan afpersing en pleegt roof; het onderdrukt de arme en behoeftige, en de vreemdeling doet het tegen alle recht geweld aan. Ik heb onder hen gezocht naar iemand, die een muur zou kunnen optrekken en voor mijn aangezicht op de bres zou kunnen staan ten behoeve van het land, zodat Ik het niet zou verwoesten, maar Ik heb hem niet gevonden. Daarom heb ik mijn gramschap over hen uitgestort; (Met andere woorden, Ik heb hen vervloekt) met het vuur van mijn verbolgenheid heb ik hen verteerd… God zegt hier eigenlijk, Ik had iemand nodig om te bidden, maar Ik kon niemand vinden om het te doen, dus moest Ik het land wel verwoesten.

Alles wat God nodig had, was één persoon om te bidden en het hele land zou gespaard blijven. Hier zien we hoe belangrijk voorbede is! Voorbede kan zelfs God doen veranderen van gedachten. Als gevolg van ons oprecht gebed, kan God opnieuw gaan overwegen wat Hij van plan was!

God was niet blij, toen het volk van Israël het gouden kalf aanbad. God zei tegen Mozes in Exodus 32:9 en 10: Houd mij niet tegen! Mijn brandende toorn zal hen verteren. Maar uit jouw Mozes, zal ik een groot volk laten voorkomen. Vervolgens bad Mozes tot God, of God Zijn gedachten hierover wilde veranderen. Vers 14 zegt dan: Toen zag de Heer ervan af zijn volk te treffen met het onheil waarmee Hij gedreigd had.

In Lukas 18:1 zegt Jezus ons dat we altijd moeten bidden en niet verslappen. Tessalonicenzen 5:17 zegt: Bidt zonder ophouden! Waar het om gaat is dat we álles in gebed doen. Het is goed om álles bij God te brengen. Ik bidt niet alleen ´s ochtends in mijn stille tijd en voor het slapen gaan. Nee ik bidt de hele dag door. Ik overleg dingen met God. Ik dank God meerdere keren door de dag heen! Ik vraag zijn advies. Heer wat vindt u hiervan? Moet ik dit wel of niet doen?

Sommige mensen bidden alleen als ze iets voelen, maar bidden is geen gevoel! Bidden is net als tienden geven een discipline! Je moet jezelf áánzetten om het te doen! Daarom moedigt de Bijbel ons aan: Blijf altijd bidden, zonder ophouden en verslap niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.